رفتن به محتوای اصلی
x

بهبود مهارت های خواندن به کمک بازی های ویدئویی

اگر بازی های ویدئویی هیجانی* بجای اینکه مانع آموزش کودکان باشند، می توانستند به بهبود مهارتهای خواندن آنها کمک بکنند، چه می شد؟

محققان یک بازی ویدئویی هیجانی برای کودکان طراحی کرده اند که هدف آن تقویت مهارت های خواندن است .بررسی نتایج استفاده از این بازی، نشان دهنده بهبود توانایی خواندن کودکان، پس از تنها دوازده ساعت بازی است. قابل ذکر است، این دستاوردها در طول زمان ادامه می‌یابد، تا جایی که حتی بهبود نمرات زبان مدرسه، بیش از یک سال پس از پایان آموزش نیز مشاهده می شود.

یک نکته کلیدی در یادگیری مهارت خواندن، رمزگشایی حروف نوشتاری به صدا است، اما برای تسلط بر خواندن کافی نیست دافنه باولیر، استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم آموزشی (FPSE) در UNIGE ، خاطرنشان می کند:" خواندن، چندین مکانیسم ضروری دیگر را می طلبد که ما لزوماً به آنها فکر نمی کنیم، مانند دانستن اینکه چگونه چشمانمان را روی صفحه حرکت دهیم، یا چگونه از حافظه فعال خود برای پیوند زدن کلمات به یکدیگر در یک جمله منسجم استفاده کنیم." آنجلا پاسکوالتو نویسنده اول مقاله این مطالعه، بر اساس پایان نامه دکترای خود در گروه روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه تورنتو به سرپرستی پروفسور ونوتی و دی آنجلی، بیان می دارد: "مهارت های دیگری چون بینایی، توجه، حافظه فعال و انعطاف پذیری شناختی، ثابت شده است که به کمک بازی های ویدیویی هیجانی می توانند بهبود یابند."

یک بازی ویدئویی هیجانی برای کمک به یادگیری کودکان

با توجه به آنچه گفته شد، یک بازی ویدیویی طراحی شد که بازی‌های ویدئویی هیجانی را با بازی‌های کوچک ترکیب کند تا عملکردهای اجرایی متفاوتی مانند حافظه فعال، بازداری و انعطاف‌پذیری شناختی را آموزش دهد، عملکردهایی که در هنگام خواندن فراخوانی می‌شوند .آنجلا پاسکوالتو می افزاید: "جهان این بازی، یک دنیای جایگزین است که در آن کودک به همراه راکو* ، یک پرنده، همراه می شود تا با انجام ماموریت های مختلف، سیارات را نجات دهد و در بازی پیش برود." ایده اصلی این است که اجزای یک بازی هیجانی را بدون اعمال خشونت باز تولید کنیم تا برای کودکان خردسال مناسب باشد. برای مثال، راکو از میان یک بارش شهابی عبور می‌کند، برای دور شدن از آن‌ها فرار می‌کند یا برای تضعیف تأثیر آنها به سمت آنها حرکت می‌کند، در عین حال که ذخایر مفیدی را برای ادامه بازی جمع‌آوری می‌کند، کمی شبیه آنچه در بازی‌های ویدیویی هیجانی می‌بینید.

سپس دانشمندان با 150 دانش آموز ایتالیایی 8 تا 12 ساله کار کردند که به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول بازی ویدیویی را که توسط این تیم طراحی شده بود، بازی کردند و گروه دوم بازی اسکرچ* را بازی کردند، بازی ای که به کودکان نحوه کدنویسی را آموزش می دهد. هر دو بازی نیاز به کنترل دقیق و عملکردهای اجرایی دارند، اما به شیوه های متفاوت. بازی ویدیویی هیجانی از کودکان می‌خواهد تا وظایفی مانند به خاطر سپردن زنجیره ای از نمادها یا پاسخ دادن را در یک محدودیت زمانی انجام دهند. تنها زمانی که راکو صدایی خاص تولید می‌کند و در عین حال بر اساس عملکرد کودک، دشواری این وظایف را افزایش می‌دهد. اسکراچ، بازی کنترلی است که نیاز به برنامه ریزی، استدلال و حل مسئله دارد. کودکان باید اشیا و ساختارهای منطقی را دستکاری کنند تا زنجیره برنامه نویسی مورد نظر را ایجاد کنند.

دافنه باولیر توضیح می‌دهد: "اول، ما توانایی کودکان را در خواندن کلمات، ناکلمات و پاراگراف‌ها آزمایش کردیم و همچنین یک تست توجه انجام دادیم که کنترل توجه کودک را اندازه‌گیری می‌کند، ظرفیتی که می‌دانیم با بازی‌های ویدئویی هیجانی آموزش داده می‌شود." کودکان، دو ساعت و به مدت شش هفته، آموزش را به کمک بازی ویدئویی هیجانی یا بازی کنترلی و تحت نظارت مدرسه، دنبال کردند. سپس کودکان در مدرسه توسط متخصصان بالینی "آزمایشگاه مشاهده، تشخیص و آموزش (UNITN) "مورد بررسی قرار گرفتند.

بهبود درازمدت در مهارت خواندن

مدت کوتاهی پس از پایان آموزش، دانشمندان آزمایشات را روی هر دو گروه از کودکان تکرار کردند. آنجلا پاسکوالتو می‌گوید:  "ما در کودکانی که بازی ویدیویی هیجانی بازی می‌کردند، در مقایسه با گروه کنترل 7 برابر بهبودی در کنترل توجه پیدا کردیم.  حتی قابل توجه تر، تیم تحقیقاتی، پیشرفت واضحی نه تنها از نظر سرعت، بلکه در صحت خواندن، مشاهده کردند، در حالی که هیچ پیشرفتی برای گروه کنترل مشاهده نشد. این بهبود سوادآموزی در صورتی رخ می دهد که بازی ویدیویی هیجانی حتی نیازی به فعالیت خواندن ندارد."

"آنچه در مورد این مطالعه جالب است این است که ما سه تست ارزیابی دیگر را در 6 ماه، 12 ماه و 18 ماه پس از آموزش انجام دادیم. در هر نوبت، کودکان آموزش دیده بهتر از گروه کنترل عمل کردند، که ثابت می کند این پیشرفت ها پایدار بوده است. آنجلا پاسکوالتو می گوید. علاوه بر این، نمرات کودکان آموزش دیده در زبان ایتالیایی در طول زمان به طور قابل توجهی بهتر شد، که نشان دهنده بهبود در توانایی یادگیری است. دافنه بالیور* می‌گوید:  "بنابراین اثرات بازی ویدیویی هیجانی که توانایی یادگرفتن و نحوه یادگیری را تقویت می‌کند، طولانی‌مدت  و ماندگار هستند."

طبق چارچوب NCCR Evolving Language با همکاری ایرنه آلتارلی*  از نویسندگان مقاله و محقق در  LaPsyDE، دانشگاه پاریس، این بازی به زبان های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی می تواند سازگار شود. هنگام خواندن براساس زبان، رمزگشایی کم و بیش دشوار است. برای مثال ایتالیایی بسیار شفاف است هر حرف تلفظ می شود در حالی که فرانسوی و انگلیسی کاملاً مبهم هستند و در نتیجه چالش های یادگیری نسبتاً متفاوتی دارند.  می‌گوید خواندن به زبان های غیر شفاف نیازمند توانایی یادگیری استثناها، یادگیری چگونگی تأثیر انواع بافت های ارتباطی بر تلفظ است و  بیشتر بر حفظ کردن تکیه دارد. آیا مزایای بازی‌های ویدیویی هیجانی در یادگیری خواندن به محیط‌های یادگیری پیچیده مانند خواندن به زبان فرانسوی یا انگلیسی گسترش می‌یابد؟ این سوالی است که این مطالعه به پاسخگویی به آن کمک خواهد کرد. علاوه بر این، این بازی ویدیویی به‌طور کامل در خانه، از راه دور، قابل اجراست و همچنین اجرای آزمون‌های خواندن و توجه، بعنوان مکمل دروس مدرسه، به‌جای صرف وقت از ساعات مدرسه، به این شیوه در دسترس خواهد بود.

 

* Action

*Raku 

* Scratch

* Daphne Bavelier

* Irene Altarelli

 

منبع:

Université de Genève

Pasqualotto, A., Altarelli, I., De Angeli, A. et al. Enhancing reading skills through a video game mixing action mechanics and cognitive training. Nat Hum Behav, 2022