رفتن به محتوای اصلی
x

گزارش جدیدی در خصوص گسترش استفاده از واقعیت مجازی در آموزش مراقبین سلامت

این گزارش به نحوه استفاده از تکنولوزی های فراگیر مانند واقعیت مجازی* (VR) و واقعیت افزوده* (AR) در بهبود آموزش مراقبین سلامت می پردازد.

پروفسور دیوید پیبلز*، مدیر مرکز شناخت و علوم اعصاب دانشگاه، و دکتر ماتیو پیرز*، فارغ التحصیل هادرسفیلد*، در این گزارش که با عنوان  "سه اصل برای گسترش فناوری های فراگیر در آموزش و پرورش مراقبین سلامت"  اخیراً توسط دانشگاه لیدز* منتشر شده است، مشارکت داشته اند. این گزارش همچنین در قالب نامه ای به مجله معتبر BMJ Simulation and Technology Enhanced Learning  نیز، منتشر شده است.

مشارکت هادرسفیلد در این گزارش ناشی از تجارب و تحقیقات انجام شده وی در طی چندین سال و مشارکت با پژوهشگران دیگر هادرسفیلد  شامل یشوانث پولیجالا*، و پروفسور یونیسما*، که اکنون در دانشگاه فالموث* مشغول به کار هستند.

"یشوانث به فناوری و آموزش خصوصا استفاده از VR برای آموزش دندانپزشکی علاقمند بود. متیو به دنبال مهارت‌های نرم و آگاهی از موقعیت بود که می‌توانست در درک رخدادهای اطراف به دندانپزشکان کمک کنند. آنها موضوعات مشابهی بودند که با وجود تفاوت ها، می توانستند نقطه ای برای همکاری مشترک باشند".

با وجود تعداد نسبتاً کمی دانشکده دندانپزشکی در بریتانیا، گروه چهارجانبه در اوایل سال 2017 از هفت دانشکده دندانپزشکی در هند با حمایت کمک های مالی سفر، از بانک سانتاندر* بازدید کرد تا مواد آموزشی مبتنی بر VR خود را بر روی دانشجویان آزمایش کند.  تجربه به ‌دست ‌آمده از آن بازدید به دریافت دکترای هر دو محقق کمک کرد و در نهایت منجر به مشارکت پروفسور پیبلز و متیو پیرز در این گزارش جدید شد.

این گزارش در خصوص استانداردسازی نحوه استفاده از فناوری‌های فراگیر در آموزش و تربیت مراقبین سلامت بحث می‌کند. همانطور که پروفسور پیبلز توضیح می دهد،  "این در مورد توسعه مجموعه ای از اصول و دستورالعمل ها برای استفاده از فناوری فراگیر در درمان پزشکی است. فناوری های مجازی، در حال محبوب شدن هستند و با پیشرفت فناوری، مشخص می شود که پتانسیل زیادی برای آموزش موثرتر و در دسترس تر وجود دارد.

با وجود اهمیت موارد فوق، تحقیقات باید بر اساس نیازهای کاربر و شواهد موجود انجام شود نه براساس فناوری. به جای فکر کردن بر " ما یک کیت جدید AR یا VR داریم" باید بیاندیشیم که ما با آنها چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ ما باید به مشکلی نگاه کنیم که نیاز به حل دارد نیازهای یادگیری چیست؟ و حال پیرو این سوالات، چگونه از فناوری برای حل آن استفاده کنیم؟

"توسعه مواد آموزشی فراگیر می تواند بسیار زمان بر و ارزیابی صحیح آن، دشوار باشد.  ترغیب جراحان و دانشجویان پزشکی برای امتحان کردن آموزش VR، چالش برانگیز است. در این مورد ، ما خوش شانس بودیم که یک جراح داشتیم، پروفسور اشرف ایوب، پروفسور جراحی دهان و فک و صورت در دانشگاه گلاسکو*، که به ما اجازه فیلمبرداری از یک روش جراحی را داد که سپس به یک محیط سه بعدی تبدیل شد تا دانشجویان را در مورد آگاهی از شرایط در اتاق عمل، آموزش دهد."

پروفسور پیبلز امیدوار است که این کار زمینه ای برای تحقیقات بیشتر فراهم کند که می تواند به حداکثر استفاده از پتانسیل VR و فناوری فراگیر بیانجامد.

"انجام این نوع مطالعات، به ویژه جمع آموری داده های کمی کافی که به شما این امکان را بدهد تا آنها را به دقت ارزیابی کنید، دشوار است،. "بنابر پیشنهادات ارائه شده در گزارش، برای تجمیع منابع فن‌آوری و فکری، تلاش برای ایجاد مجموعه‌ای از استانداردها و جامعه‌ای که برای تقویت و بهبود تحقیقات در این زمینه با یکدیگر همکاری می‌کنند، کارگشا خواهد بود.

 

 

* Virtual Reality (VR)

* Augmentative Reality (AR)

* David Peebles

* Matthew Pears

*  Huddersfield University

* Leeds University

* Yeshwanth Pulijala

* Eunice Ma

* Flamouth University

*Santander Bank

* Glasgow

 

 

منبع:

دانشگاه huddersfield

https://www.hud.ac.uk/news/2021/july/report-outlines-improved-vr-healthcare-education/